marokko 2011 ton en john

inshallah

Vandaag weer online en een verhaal in delen. Gisteren in fez al een kort verhaal op de site gezet vanuit een internetcafe waar het 45 graden was. 2n dan werkt het ook nog niet. Ook in onze nieuwe riad de eerste dagen geen internet. Maar iedere dag de vriendelijke boodschap de reperateur komt zo inshallah, als god het wil. Dat heeft duis lang geduurd. We hebben al weer zo veel meegemaakt en gezien dat we eenkele hoogtepunten delen. De laatste dag aan de kust naar casablanca gegaan. Je denkt dan al snel aan de film as time goes by met de bekende quote a kiss is just a kiss. Behoudens de moskee weinig romantisch. De film lazen we later is dan ook niet in casablanca maar hollywood opgenomen. De stad was vooral drukn eht verkeer chaotisch met veel getoeter. Iets wat we nog nergens hebben gezien. De mensen lijken in egdrag meer op de nederlanders. De moskee gebouwd op het water was wel imposant. Hij ligt als het ware op het water. Hij is pas enkele jaren in gebruik. Ook imposant aan de ligging is dat de moskee die 550 miljoen euro heeft gekost tegen de krottenwijk ligt. Arm en rijk in schril contrast. De volgende dag via een mooie route door de bergen naar mekness gereden. Wederom een slechte weg die niet op de tomtom stond. Na een paar uur rijden stonden we over een brug waar het water niet alleen onderdoor ging maar er ook overheen gutste. Op slippers met een stok gekeken of de polo hier overheen zou komen, volgens de herder die onze perikelen van een afstand stond te bekijken was het mogelijk.... Inshallah. Deze keer zat het mee en konden we verder gaan met de tocht. Anders haddeb N we een paar uur0 terug moeten rijden. Het was inmiddels al laat dus langs de kant van de weg een broodje gegeten. Al snel kwamen alle boeren ons gezelschap houden. Toen we wilden wewgrijden moesten we blijven. Een van de boeren had zijn zoon een mandje veigen laten plukken, heerlijk verse vijgen nog nooit gegeten. En het geld wat we wilde gevem werd niet aangenomen. Gelukkig nog redelijk op tijd in mekness aangekomenn de meest brabantse stad van de koningssteden. De riad ligt op een heerlijk. Rustig plein waar kindren spelen en de ouders een praatje maken. Als je echetr de poort onderdoorloopt kom je op een plein vereglijkbaar met het grote plein in marrakesch. Heerlijk om s avonds even het plein op te lopen.