marokko 2011 ton en john

berbers en arabieren

Goeie avond, net terug van heerlijke maaltijd, tajine met kip en vega coucous. :het is niet echt hoogstaande culikeuken maar wel lekker. Vandaag was het weer rustig geworden en is de zon teruggekomen. S morgens taroudant in geweest met gids natuurlijk die ons naar een vrouwen cooperatie bracht met olie en kruiden en smeerseltjes voor van alles. Waarschijnlijk worden deze vrouwen door maxima gesteund met microkrediet. Ondanks de verveeldheid die de verkoopster uitstraalde toch maar potje tajine kruiden gekocht, met 35 verschillende kruiden. 5aarna naar de tin mal moskee gereden. Of in ieder geval wat er van over was. Behoudens een kolonie wespen waren we de enige bezoekers. Vooral de tocht er naartoe was geweldig. En ook hier weer die vriendelijkheid. Volgens een berber is er een verschil tussen arabieren die wat gereserveerder zijn en de berbers die veel vriendelijlker zijn. Het zou zo maar eens kunnen kloppen. Overigens hoorden we dat in zagora mensen werden geronseld voor het vreemdelingenlegioen, dan moet ke ook wel wat harder zijn. Onderweg veel geiten en herders gezien. Vooral de 7o jarige die met zijn handen en voeten een stijle wand beklom maakte veel indruk. Net als de weg volgens het boekje een weg voor gevorderden, in wielertermen Een reeks colls van buiten de categorie. Morgen naar de kust, heb wel trek in verse visjes. ?oor het geval er geen internet is.... .am Alvast vab harte en een fijne dag toegewenst. Paul marion en de kids bon voyage, margriet werkze en derest groetjes john

Mustapha

Hallo mannen,

Wederom leuk reisverslag! Alhoewel ik het gevoel heb dat er dit keer minder enthousiasme in door klinkt, of lijkt het alleen maar zo? Ik hoor niet echt het enthousiasme van de periode van Al-Hoceima, John. Achteraf gezien had ik je misschien de sleutel van het huis moeten geven. Als je genoeg zou hebben van die arabieren daar, kun je altijd nog naar de rif (the place to be). Daar kun je alles weer herbeleven: Sulit, de naaiert, de zeeuw, het mooie haventje en bij zonsondergang op het balkon, uitkijkend op die mooie stranden, samen de dag doornemen onder het genot van een wijntje of biertje. Rond 19.00 uur kun je je opmaken met Ton voor het bekende en dagelijks bezoek aan de haven. Dat is leven !!!! Aan de handere kant is het ook interessant om andere delen van Maroc te zien.
Marokko is het land van spreukjes, verhalen en mythen en sagen. Maar de verhalen over hoe lekker die tajines zijn, zijn echt waar. Dat de bebers vriendelijker zijn dan de arabieren, is ook waar. Een derde waarheid is dat Al Hoceima de mooiste stad van Marokko is :-)

Jongens, geniet ervan en tot later.
Mustapha.

tineke

Bedankt voor de lieve felicitaties en woorden. INmiddels vermaak ik me iets beter dan een paar dagen geleden en sta op het punt om zo met het vliegtuig naar Hanoi te gaan. Het laatste stukje van mijn reis in Vietnam en dan weer naar huis. Ik wil zeker eens afspreken om de foto's en verhalen nog eens uit te wisselen. Geniet er nog van en breng een aapje voor me mee (die heb ik hier nog niet gezien).
dikke kus

imke

Oma is blij om te horen dat alles goed gaat!!! heb alles voorgelezen. Veel plezier nog!! Liefs oma, adrienne en imke